Magyarországi Iskolai Szociális Munkások
Közhasznú Egyesülete

Akkor jó a világ, ha jó benne gyereknek lenni!

A Decentralizált modell bemutatása

  • Az iskolai szociális munka Decentralizált modelljének lényege, hogy a helyi problémákra helyi forrásból és helyi szinten kell reagálni. Szakmai elv, hogy az iskolai szociális munkásokat egy független civil szervezet alkalmazza, az infrastrukturális hátteret adja hozzá az oktatási intézmény. A modell egyaránt tartalmaz foglalkoztatási és szociális szolgáltatási elemeket.

    A Decentralizált modell kidolgozásakor kiindulópontnak vettük, hogy az iskolában mindenkit egy cél vezérel: olyan feltételek megteremtése, melyben a tanulók növekedése, tanulása végbemehet, és mindenki hozzájárul e cél teljesítéséhez. Minden résztvevő értékes, fontos, és felelősséggel tartozik másokért. A tanárok a tanulókkal együttműködve dolgoznak, az igazgató tiszteli a tantestületet, és elvárja tőlük, hogy részt vegyenek a döntéshozatal folyamatában. Amennyiben probléma lép fel, akkor megbeszélik, hogy hol a hiba, és az hogyan korrigálható.

    Ebbe a szakmai teambe illeszkedik az iskolai szociális munkás, aki szolgáltatásaival segít meghatározni a problémákat, és jelentős szerepet vállal a beavatkozás folyamatában, illetve a prevencióban, együttműködve a gyermekvédelmi intézményrendszer állami és nem állami szereplőivel.

    Szervezetünk, valamit az oktatási és szociális szakma egyaránt fontosnak tartja a szociális munka megjelenését az iskolákban, hiszen mára olyan mértékűek és minőségűek a problémák, melyeket kizárólag a pedagógus kompetenciával nem lehetséges kezelni. Ezeket a tényeket a témában elvégzett kutatásaink is alátámasztják.

    E problémára reagálva dolgozta ki egyesületünk az Iskolai Szociális Munka Decentralizált Modelljét, melyet 2009/2010. tanévben Székesfehérvár több oktatási intézményeiben sikeresen leteszteltünk.

    A pilot programban önként résztvevő iskolákban egyesületünk, mint független szervezet közhasznú foglalkoztatás keretében alkalmazott pályakezdő aktív álláskereső iskolai szociális munkásokat, illetve 2 általános iskolában már dolgozó diplomás szociális munkás került bevonásra. A programban részt vett továbbá 1 fő gyakornok, 1 fő pénzügyi vezető és 1 fő szakmai vezető, szupervízor.

    Az iskolai szociális munkások 1-1 iskolában tevékenykednek heti 40 órás rugalmas munkaidőben, a szociális szakmai elvek és módszerek alapján rendszeres szupervízióval. Első lépésben felmérik az adott iskolában a szociális szükségleteket, az iskola és a környezet sajátságos problémahelyzeteit, a tárgyi és személyi erőforrásokat, valamint a szociálpedagógiai tapasztalatokat.

    Ezt követően kidolgozzák a megoldási stratégiát, beavatkozási tervet készítenek, és meghatározzák a prioritásokat. Feladataik közé tartozik az iskolában aktuálisan előforduló problémák menedzselése, a meglévő emberi és szakmai erőforrások mozgósításával, illetve együttműködve a segítő szervezetekkel, kezelni a problémát.

    Fontos lépés az értékelés, és a visszacsatolás, ezért eredménymérést végeznek a minőség érdekében. Valamennyi tevékenységük feltételezi a folyamatos kapcsolattartást az iskola vezetésével, a gyermekvédelmi felelőssel, a pedagógusokkal, továbbá a helyi szociális szolgáltatókkal. Emellett folyamatosan biztosított a szupervízió és a szakmai kontroll az Iskolai Szociális Munkás Hálózat szakmai vezetője által.

Egyetértesz céljainkkal?

  • Szerinted is szükség van egy olyan világra, melyben jó gyereknek lenni? Jelentkezz tagnak, és dolgozzunk közösen céljaink eléréséért. Már egy színházjegy áráért tagunk lehetsz!

Támogatod törekvéseinket?

  • Tudtad, hogy már egy mozijegy árával (1500 Ft) biztosíthatod egy diák számára egy hónapig az iskolai szociális munka szolgáltatást? Adód egy százalékának felajánlása esetén még a mozijegyedről sem kell sem kell lemondanod.

Közösségben jobb

  • Szeretsz közösséghez tartozni? Csatlakozz egyesületünkhöz a való világban és virtuálisan egyaránt. Lájkold oldalunkat a Facebookon, és segítsd online jelenlétünket cikkeink, bejegyzéseink megosztásával.